zondag 7 maart 2010

American VI: Ain't No Grave - Johnny Cash

 

Soms hoor je muziek die je direct bij je hart pakt, zo was het deze week de nieuwe CD van de een paar jaar geleden overleden Johnny Cash

 

Onderweg naar mijn werk werd ik getroffen door iets moois,ik hoorde het nummer Hurt op de radio , en stond even stil naast m’n fiets om de tekst goed te horen, zo mooi en intens gezongen, het komt van de CD  “the man comes around “ gemaakt door Johnny Cash.

 

image 

Thuis aangekomen direct het internet opgedoken en meer over de “ the man in black “, (wat zijn bijnaam was) gelezen.

Van het kwade internet het een en ander van zijn repertoire gedownload en dat stelde niet teleur.

Je bedenkt je bij deze man alleen de golden oldies en alle grote successen, maar heb nu geleerd dat het ook een keerzijde had en hij ontzettend veel heeft gemaakt.

 

Dat nummer ”Hurt” is een de van laatste nummers die hij heeft gemaakt en daar hoor je bijna alles in wat hij in zijn roerige leven heeft meegemaakt.

Dat nummer is alleen zijn stem, zijn gitaar en een piano die op het einde echt knalt.

 

Nu heeft hij ( zijn platenmaatschappij) postuum de CD  “American VI: Ain't No Grave”uitgebracht

image

 

Op deze Cd is onder ander het nummer te horen dat is geschreven door Kris Kistofferson “for the good times “ dat ik in verschillende versies ken, maar deze is echt bijzonder, met zijn donkere bijna vergane stem gezongen, heel mooi, indrukwekkend

De rest van de CD stelt zeker niet teleur, de nummers zijn stuk voor stuk mooi en juweeltjes.

 

Johnny Cash is echt een van de grootste in zijn genre, en wat heerlijk dat we nu anno 2010 nog steeds van nieuwe muziek van deze bijzondere man kunnen horen

Ik weet nu al zeker dat hij een mooie plek krijgt in van mijn lijstjes van 2010.

 

Hier zijn stukjes van de CD te horen en oordeel zelf

 

 

http://www.amazon.com/gp/product/B00382MONS/ref=sr_1_album_6_rd?ie=UTF8&child=B00382GYXE&qid=1267986193&sr=1-6

 

grt Cees